Mollie
aan de slag als schoolhond in een
lagere school en op een hogeschool
als campushond.
Mollie gaat naar school!
Dieren als therapie
Animal Assisted Interventions (AAI) zijn interventies die het gebruik van dieren betrekken om positieve resultaten te behalen bij mensen met verschillende gezondheidsproblemen. AAI wordt gebruikt in diverse omgevingen, zoals ziekenhuizen, verpleeghuizen, scholen en therapeutische centra.
Er zijn verschillende soorten AAI, waaronder:
- Animal Assisted Therapy (AAT): Dit omvat het gebruik van dieren om therapeutische doelen te bereiken, zoals het verbeteren van cognitieve, fysieke, emotionele of sociale vaardigheden van een persoon.
- Animal Assisted Activities (AAA): Dit omvat het gebruik van dieren voor recreatieve of educatieve doeleinden, zoals het geven van voorlichting over dieren of het bezoeken van verpleeghuizen om bewoners te vermaken.
- Animal Assisted Education (AAE): Dit omvat het gebruik van dieren als een hulpmiddel om het leerproces te ondersteunen, zoals het gebruik van honden om kinderen te helpen bij het leren lezen.
AAI kan worden uitgevoerd met verschillende soorten dieren, waaronder honden, katten, paarden, vogels en zelfs dolfijnen. Het is aangetoond dat AAI tal van voordelen biedt, zoals het verminderen van stress en angst, het verbeteren van stemming en gevoelens van welzijn, het verbeteren van sociale vaardigheden en het verbeteren van fysieke en cognitieve functies.
Mollie is vanaf nu een AAT-hond
Een AAT-hond, afkorting voor Animal Assisted Therapy-hond, met de naam Mollie, is een speciaal opgeleide en getrainde hond die actief deelneemt aan dierondersteunde therapieprogramma’s.
Mollie fungeert als een therapeutisch hulpmiddel en biedt emotionele, sociale en fysieke ondersteuning aan individuen of groepen onder begeleiding van een gekwalificeerde therapeut. Haar vriendelijke en rustige aard, gecombineerd met specifieke gehoorzaamheidstraining, maakt haar geschikt om een veilige en geruststellende aanwezigheid te zijn voor mensen met verschillende behoeften, waaronder patiënten in ziekenhuizen, personen met een beperking of mensen die werken aan hun emotionele welzijn.
Mollie’s interactie draagt bij aan het bevorderen van ontspanning, het verminderen van stress en het stimuleren van positieve sociale interacties binnen therapeutische settings.
Mollie is vanaf nu een AAI-hond
Honden zijn fascinerende dieren. Ze slagen erin om een speciale dynamiek te creëren, en bij te dragen tot het fysieke en emotionele welzijn van kinderen. Gewoon door te zijn wie ze zijn. En dankzij AAP vzw ervaren leerlingen het positieve effect van een speelse, aaibare en knuffelbare hond.
Mollie kan op een verantwoorde manier aan de slag gaan in een klas. Zo kan ze zorgen voor een beter welbevinden in de klas, of helpen met leren lezen of rekenen. Hoe leuk is dat?!
AAI staat voor Animal Assisted Interventions.
Opgeleide vrijwilligers vormen samen met hun huisdier een AAI-team. Hun missie? Op bezoek gaan in woonzorgcentra, therapeutische centra of scholen om er samen een leuke activiteit te doen, of zich onder te dompelen in een hartverwarmende knuffelsessie. Het resultaat: stralende gezichten, gelukkige bewoners en baasjes, én blije huisdieren.
Alle baasjes die samen met hun huisdier een AAI-team vormen, hebben een doorgedreven opleiding gekregen bij AAP vzw. Daarin focussen ze niet alleen op de sociale vaardigheden en de sterktes van het dier, maar reiken ze ook de handvatten aan om op de juiste manier om te gaan met de doelgroep die ze bezoeken.
Voordelen van een hond op school
Er zijn verschillende voordelen verbonden aan het hebben van een hond op school. Hier zijn enkele van de belangrijkste voordelen:
- Vermindering van stress en angst: Interactie met een hond kan helpen bij het verminderen van stress en angst bij kinderen en volwassenen. Het aaien van een hond kan een kalmerend effect hebben en kan helpen om de stemming te verbeteren.
- Bevordering van lichamelijke activiteit: Een hond op school kan kinderen aanmoedigen om meer te bewegen en actief te zijn. Bijvoorbeeld door een wandeling te maken met de hond tijdens pauzes of tussen de lessen door.
- Verbetering van de sociale vaardigheden: Het omgaan met een hond kan kinderen helpen om hun sociale vaardigheden te ontwikkelen. Door te communiceren met de hond, kunnen kinderen leren om empathie en compassie te tonen.
- Versterking van de band tussen leerkracht en leerling: Een hond kan een positieve en gezellige sfeer creëren in de klas en kan de band tussen de leerkracht en de leerlingen versterken.
- Bevordering van verantwoordelijkheidsgevoel: Door te helpen met de verzorging van de hond, kunnen kinderen leren om verantwoordelijk te zijn en hun taken serieus te nemen.
Het is echter belangrijk om te benadrukken dat de aanwezigheid van een hond op school ook enkele nadelen kan hebben, zoals allergieën of angst voor honden bij sommige studenten of personeelsleden. Het is daarom belangrijk om zorgvuldig af te wegen of de voordelen opwegen tegen de mogelijke nadelen.
Gevolgde opleidingen
- AAI-hond – AAPvzw | augustus 2022
- Hondgenoot – De kracht van een vacht | september 2023
- Stressreductie door middel van Virtual AAI | september 2023
- Animal Assisted Therapy – Stichting AAT | november 2023
Het verhaal van Mollie als schoolhond
Lees hier het artikel over Mollie op het blog: straathond schopt het tot schoolhond (en maakt straks ook carrière aan de hogeschool)
Een journalist kwam langs om een reportage te maken over de Mollie. Ze was erg geïnteresseerd in haar transformatie van straathond uit Roemenië naar een schoolhond in België.
Wil je helpen?
Dankzij verschillende sponsors kon Mollie de opleiding tot AAI-hond volgen.
Momenteel is Mollie aan de slag op een school. Ze gaat hier wekelijks een hele dag langs om kinderen te helpen en ondersteunen bij hun schoolwerk.
Lees zeker het artikel over het verhaal van Mollie.
Wil je dit project graag (onder)steunen? Dat kan! Neem dan even contact op!