Selecteer een pagina

“Zoals Mollie je helpt, dat kan een leerkracht niet”: straathond schopt het tot schoolhond (en maakt straks ook carrière aan de hogeschool)

De schooldirectrice bekent dat ze heeft getwijfeld of ze het wel zou doen: een hond op school halen. Maar van de kinderen in Vosselaar krijgt de golden retriever mix alvast een goed rapport: “Soms heb ik geen zin in een moeilijke taak. Dan denk ik aan Mollie en doe het toch.” En zeggen dat dit een gewezen straathond is die in Roemenië aan de dood ontsnapte. Is dit nu de zoveelste onderwijshype of biedt een schoolhond echt meerwaarde in de klas?

We zien Mollie aan het werk in het vierde leerjaar van de gemeentelijke basisschool Heieinde in Vosselaar. Ze zit bij kinderen die tijdens het leeskwartiertje in stilte moeten lezen. “Dit is een pittige klas”, vertelt zorgjuf Marjan Wouters. “We merkten dat sommige kinderen lezen saai vinden, en moeite hadden om zich te focussen. Daarom hebben we er de schoolhond bijgehaald. De golden retriever mix heeft haar eigen plankje in de boekenkast. Veel kinderen die moeilijk te motiveren zijn, vinden wel plezier in lezen als ze in een boek van Mollie snuisteren.”

Vierpootjesplan
De schooldirectrice zegt dat ze zelf niet ‘honden minded’ is. “Ik was bang voor onrust en drukte in de klas, toen juf Marjan voorstelde om haar hond mee te brengen. Maar ze zijn komen proefdraaien en dat was een succes.”
Is niemand bang dat Mollie, die een moeilijk verleden heeft, vroeg of laat een kind zou bijten? “Toen we haar in 2019 adopteerden, hebben ze ons effectief gewaarschuwd dat ze mogelijk mishandeld werd door andere straathonden, en getraumatiseerd gedrag aan de dag kon leggen”, zegt Marjan. “Onze hond is in Roemenië uit een dodingsstation gered. Maar deze straathond bleek een ontzettend braaf, lief, welopgevoed beest te zijn. We kennen Mollie intussen heel goed. We volgden ook een opleiding om te leren zien wanneer ze gestresseerd of vermoeid raakt. Bij het minste signaal binden we haar sjaaltje aan. Dan mag niemand haar aaien, hebben alle kinderen in ons vierpootjesplan geleerd.”

Als ze met haar door de gang lopen, is Mollie altijd aangelijnd. Marjan: “Zelfs tijdens het leesuurtje in het vierde laten we haar niet vrij rondlopen. Eén jongetje gaf aan dat bij bang is. We zorgen dat Mollie bij hem wegblijft.”
De grootste fans van Mollie werken in het zorgklasje met de schoolhond. Kalisa uit het 5de leerjaar doet er haar voordeel mee. “Zoals een hond je rust geeft: dat kan een leerkracht niet. Als ik een moeilijke taak krijg, heb ik er soms geen zin in. Dan denk ik aan Mollie en bedenk: ik doe het toch. Mijn papa begrijpt dat. Op zijn werk hadden ze vroeger een kantoorkat.”

Lore (9) uit het derde leerjaar is overenthousiast nu ze met Mollie werkt. “Ik ben soms snel boos”, vertelt ze. “Als ik Mollie dan mag kammen, word ik vanzelf rustig. Alle nieuwe dingen bezorgen mij veel spanning. Daarom is Mollie op de sportdag speciaal voor mij naar school gekomen. Vroeger had ik op zondag al stress omdat ik maandag naar school moest. Nu ik de week met haar mag starten, gaat alles makkelijker. Ze komt altijd kijken wat ik aan het doen ben. Taakjes maken is zoveel leuker als Mollie aan mijn voeten ligt te knuffelen en te kietelen. Ze hielp me zelfs om vriendjes te maken in de klas. Als ik ‘s avonds niet kan slapen, bedenk ik dat ik geluk heb dat ik met de hond mag samenwerken. Soms droom ik dat we samen aan het spelen zijn. Ik hoop dat zij veel andere kindjes zal kunnen helpen als ik later in het middelbaar zit.”

Franse woordjes
De school overweegt Mollie volgend jaar ook te laten helpen bij het aanbrengen van nieuwe woordenschat in de Franse les, of in groepslessen voor kinderen die niet zo goed kunnen volgen voor wiskunde. “Zes studenten van de lerarenopleiding zijn komen onderzoeken welke werkvormen je kan gebruiken om met de hond het leesplezier te vergroten”, legt Marjan uit. “Zo stuurden ze de hond aan met snoepjes om haar het juiste antwoord te laten aangeven. Gevoelsmatig is de meerwaarde van Mollie voor iedereen op school duidelijk. Maar om dat te meten, is er langer onderzoek nodig”.

Mee naar de examens
Het was de partner van Marjan, Wouter Diels, die voor de samenwerking met de Thomas More hogeschool in Turnhout zorgde. Hij geeft daar les aan de lerarenopleiding. Met zoveel connecties in haar adoptiegezin maakt de gewezen straathond snel carrière. “Vanaf 30 mei neem ik Mollie drie dagen mee naar de hogeschool. De examens starten daar dan. Studenten die voor of na een examen nood hebben om stress te lossen, kunnen dan even met haar knuffelen. We namen dat initiatief nadat we van onze collega’s van Thomas More Mechelen – waar vorig jaar al een campushond was – hoorden dat dit zoveel succes had.”

  • artikel uit Het Laatste Nieuws (4 mei 2023)
  • door Ingrid De Vos
  • foto’s: Pieter-Jan Vanstockstraeten / Photonews

Dog ID

Breng je DogID snel in orde!DogID.be is het officiële platform voor de registratie van honden in België. Is je hond gechipt? Dan staan de gegevens die je gekoppeld hebt aan de chip in de databank van DogID. Breng je DogID in orde online: Hou je identiteitskaart,...

Honden en warm weer

Het is zomer en dan is het warm!Als het buiten warm is, zijn er een aantal dingen waar u aan moet denken als het om uw hond (of ander huisdier!) gaat. We hebben enkele tips op een rijtje gezet: 1. Zorg voor voldoende schaduw en verkoeling Bij tropische warmte is het...

Mollie campushond

Mollie is nu aan de slag als campushond bij Thomas More op campus TurnhoutOp 30 mei ging Mollie voor het eerst aan de slag als campushond op  campus Turnhout van Thomas More. Tijdens deze dag - tijdens het begin van de examenperiode - gaf Mollie rust aan meer dan 120...
Translate »